Kim jestem?

Co robię i czego pragnę...

Mam na imię Marta Wyłomańska jestem sopranem, śpiewaczką operową. Kocham to co robię, kocham świat i otaczających mnie ludzi zarówno prywatnie jak i zawodowo. Pragnę dawać więcej innym przez mój głos, grę sceniczną, chcę upiększać życie, towarzysząc Wam na salach operowych, a także w gdy słuchacie mnie we własnych domach. 

Ściskam. Marta 

Poniżej trochę bardziej oficjalnie:)

Sopran – solistka Polskiej Opery Królewskiej, Warszawskiej Opery Kameralnej. Od ponad 20 lat na scenach operowych, operetkowych, oraz filharmonii i teatrów muzycznych w kraju w operach w Belgii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Libanu, Niemiec, Rosji, Szwajcarii, Ukrainy , posiadam w swoim repertuarze wiele pozycji liryki wokalnej, oratoryjno-kantatowej i operowej również współczesnej, między innymi takich kompozytorów jak:- G. Albertini, V. Bellini, P. Czajkowski, G.F. Haendel, G. Dionizetti,  L. Delibes, Ch. Gounod, L. Janacek, Z. Krauze H. Kulenty, W.A. Mozart, J. Offenbach G. Puccini,  F. Szubert, C.M. Weber, G. Verdi,

…, a także najpiękniejsze arie, duety i scenki z utworów: G. Gershwina, J. Kalmana, Ch. Lecocqa, F. Lehara  J. Strausa …

Posłuchaj mnie Współpraca

Biografia.
Wszystko zaczyna się tak:

  • Edukację muzyczną rozpoczęłam w wieku 8 lat od nauki gry na wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Szymanowskiego w Toruniu, którą następnie kontynuowałam w Państwowej Szkole Muzycznej im. Witolda Lutosławskiego w Nysie.  W 1992 r podjęłam naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. J. Elsnera w Warszawie w klasie śpiewu  Wiesławy Ćwiklińskiej, a w 1994 w po zdaniu egzaminów konkursowych, rozpoczęłam studia w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie śpiewu prof. Zdzisławy Donat. Akademię muzyczną ukończyłam w 2000 r., uzyskując tytuł magistra sztuki wokalnej, po obronie pracy dyplomowej pisanej pod kierownictwem prof. Jerzego Artysza zatytułowanej „Claude Debussy – Pelleas i Melizanda”
  • Działalność koncertową rozpoczęłam już w czasie studiów, śpiewałam m. in. w koncertach sylwestrowych w filharmonii bydgoskiej (1995); koncertach rocznicowych organizowanych przez filharmonię im R, Traugutta w Warszawie (1997,1998); olsztyńskich koncertach organowych (1999). Po raz pierwszy na profesjonalnej scenie teatralnej wystąpiłam w maju 1998 r., w Teatrze Narodowym w Warszawie, jako „Fiordiligi” w studenckim przedstawieniu „Cosi Fan Tutte” W. A. Mozarta.,
  • Bezpośrednio po ukończeniu studiów zostałam zaangażowana jako śpiewak solista w Warszawskiej Operze Kameralnej. Moim debiutem scenicznym otwierającym karierę w zawodzie, było wykonanie w 2002 r., w Warszawskiej Operze Kameralnej (w oryginalnej wersji językowej) partii „Tatiany” w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego w reżyserii Ryszarda Peryta i pod kierownictwem Muzycznym Siergieja Stadlera, w spektaklu tym ponadto wystąpili jako „Oniegin” – Artur Ruciński, „Olga” – Monika Ledzion, „Leński „– Tomasz Krzysica. Za partię „Tatiany” w tym przedstawieniu  otrzymałam nagrodę Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery „Trubadur” im Andrzeja Hiolskiego – w kategorii debiut operowy w sezonie artystycznym 2001/2002.
  • W okresie od lipca 2000 r. do sierpnia 2017r. w Warszawskiej Operze Kameralnej aktywnie uczestniczyłam w realizowanych przez operę festiwalach: mozartowskim, oper barokowych, staropolskich i kameralnych XX i XXI wieku, a także innych przedsięwzięciach artystycznych opery, a w tym:

– w 2000 r w ramach Obchodów 400-lecia opery – przygotowałam i wykonałam  po raz pierwszy partię Dafne w ; „Euridice”; J. Periego w reżyserii Ryszarda Peryta pod kierownictwem muzycznym  Władysława Kłosiewicza;

– w 2001 r  po raz pierwszy wystąpiłam w Festiwalu Mozartowskim (XI) organizowanym przez Warszawską Operę Kameralną, w „Weselu Figara” jako „Hrabina Almaviva” – partię tą wykonywałam następnie w ponad 30-tu spektaklach realizowanych podczas kolejnych festiwali, a także podczas tourne zagranicznych Warszawskej  Opery Kameralnej;

– w 2003 r  uczestniczyłam w przygotowaniu i wystąpiłam w trzech premierowych przedsięwzięciach Warszawskej  Opery Kameralnej jako:

    1. „Adina” w „Napoju miłosnym”, G. Donizettiego w reżyserii Jitki Stokalskiej i kierownictwie muzycznym  Rubena Silvy;
    2. „Nannetta” w “Falstaffie “; G.Verdiego w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym  Kai Baumanna;
    3. Tytułowa „Jenufa” w operze „Jenufa”; L. Janacka (w oryginalnej staro-czeskiej wersji językowej) w reżyserii Jitki Stokalskiej i kierownictwie muzycznym Rubena Silvy

– w 2004 r. podczas XIV Festiwalu Mozartowskiego wykonałam po raz pierwszy trzy partie:

    1. „Donny Anny” w „Don Giovannim” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Kai Baumanna;
    2. „Cabri”, w „Betulia Wyzwolona” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Zbigniewa Gracy;
    3. „Fiordiligi” w „Cosi fan tutte” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Rubena Silvy (partię tą wykonywałam prawie w 50-ciu spektaklach realizowanych podczas kolejnych festiwali, a także podczas tourne zagranicznych Warszawskej  Opery Kameralnej);

– w kolejnych Festiwalach Mozartowskich wykonywałam po raz pierwszy partie:

w XV (2005 r.) – „Venere” w „Askaniusz w Albie” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym Tadeusza Karolaka;

w XVI (2006 r) – „Hrabina Almaviva”; w„Weselu Figara” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym  Zbigniewa Gracy oraz Ismene w „Mitridates, Król Pontu” w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym  Tadeusza Wicherka;

w XVIII (2008) – I Dama w „Czarodziejskim Flecie w reżyserii Ryszarda Peryta i kierownictwie muzycznym  Rubena Silvy,

w XXIII (2013 r.) ponownie Fiordiligi w Cosi fan tutte”,we współczesnej oryginalnej włoskiej wersji językowej w inscenizacji i reżyserii Marka Weissa i kierownictwie muzycznym  Rubena Silvy;

– poza cyklicznymi występami w corocznych Festiwalach Mozartowskich,  w ramach Warszawskej  Opery Kameralnej przygotowałam i wystąpiłam w partiach:

w 2007 r. – Venus; Les Vertus; Israelite; w “Jephte” M. P. Monteclair w reżyserii reżyseria Romany Agnel, i kierownictwie muzycznym  Kai Baumanna oraz w Agatce w„Wolnym strzelecu”; C. M. Webera w reżyserii Marka Weiss Grzesińskiego i kierownictwie muzycznym  Tadeusza Strugały,

w 2008 r. – Donny Anny w Don Juanie, albo ukaranym libertynie Gioacchino Albertiniego w reżyserii Jitki Stokalskiej i kierownictwie muzycznym Tadeusza Karolaka

w  2010 r. – Zofi w „Halce” Stanisława Moniuszki (wersja wileńska) w reżyserii Kazimierza Dejmka i kierownictwie muzycznym  Rubena Silvy, oraz Pauliny córki Feliksa i żony Polieuukta w operze „Polieukt” Zygmunta Krauze w reżyserii Jorge Levelliego i kierownictwie muzycznym  Rubena Silvy (.)

  • Z Warszawską Operą Kameralną odbyłam tournée po salach operowych Belgii (2008), Francji(2005), Hiszpanii (2006, 2008, 2011), Holandii (2008), Japonii(2002, 2004, 2006, 2008), Niemiec(2005), Szwajcarii(2006), Ukrainy(2013), występowałam w St. Petersburgu (2005) i Bejrucie(2006).
  • Równolegle z realizacją przedsięwzięć w Warszawskej  Opery Kameralnej, na zaproszenie, gościnnie występowałam:

– w Teatrze ROMA w Warszawie jako Diana i Minerwa w „Orfeuszu w piekle”; J. Offenbacha w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego (2000, 2001 r.)

– w Operze „NOVA” w Bydgoszczy w tytułowej partii Hrabiny Maricy w operetce; E. Kalmana, w reżyserii  Laco Adamika i kierownictwie muzycznym Macieja Figasa (2003 r.) oraz jako Saffi w „Baronie Cygańskim” w inscenizacji, reżyserii, choreografii: Janiny Niesobskiej i kierownictwie muzycznym Macieja Figasa (2010, 2011 r.)

– w amfiteatrze koszalińskim z zespołem Opery NOVA i orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej pod dyrekcją Rubena Silvy – jako Micaela w „Carmen” G.Bizeta (2009 r.)

– w Mazowieckim Teatrze Muzycznym – jako MI – siostra SU CZONGA  w operetce „Kraina Uśmiechu” Franza Lehara w reżyserii Andrzeja Strzeleckiego i kierownictwie muzycznym Jacka Bonieckiego (2012 r.)

– w Filharmonii Częstochowskiej jako Hrabianka Stasi w koncertowej wersji „Księżniczki czardasza” E Kalmana w reżyserii Janusza Ratajczaka i kierownictwie muzycznym Adama Klocka (2014 r.)

– w Teatrze Wielkim w Łodzi –  jako Saffi w „Baronie Cygańskim” w reżyserii Tomasza Koniny  i kierownictwie muzycznym Bassema Akiki (2015 r.)

a także:

– w galach operowo-operetkowych, koncertach karnawałowych i  okolicznościowych z orkiestrami symfonicznymi: Filharmonii Bałtyckiej, Bydgoskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej z Jeleniej Góry, Gorzowskiej, Kaliskiej, Koszalińskiej, Opolskiej, „Simfonia Baltica z Słupska, Sudeckiej z Wałbrzycha, Świętokrzyskiej, Zabrzańskiej, a także Filharmonią Kameralną z Łomży, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Toruńską Orkiestrą Kameralną,  Orkiestrą Kameralną „Concentus Pro Arte, Orkiestrą Gliwickiego Teatru Muzycznego, Orkiestrą Teatru Studio „Buffo”,  Orkiestrą Teatru ROMA, prowadzonymi przez: Jacka Bonieckiego, Kai Bumanna, Michała Dworzyńskiego, Macieja Figasa, Zbigniewa Gracę, Tadeusza Karolaka,  Adama Klocka,  Władysława Kłosiewicza, Wojciecha Michniewskiego, Michała Nestorowicza, Macieja Pawlowskiego, Włodzimierza Porczyńskiego, Jacka Rogalę, Zygmunta Rycherta, Rubena Silvę Siergieja Stadlera, Józefa Stokłosę, Tadeusza  Strugałę, Jerzego Svobodę, Sławomira Rogalę, Tadeusza Wicherka, Aurelię Więcek

– w spektaklach muzycznych teatru „Studio „Buffo” z cyklu „wieczory narodowe” włoski, latynoski, japoński podczas których wykonuję znane i lubiane, arie i duety stosowne do charakteru wieczoru

– w koncertach kameralnych z towarzyszeniem pianisty (wszystkie pieśni F. Chopina,pieśni Antoniego Dvoraka, Piotra Czajkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego) 

– w międzynarodowych spotkaniach „De Musica”

Jest rok 2017

  • We wrześniu 2017 roku podjęłam pracę jako solista w nowo utworzonej Polskiej Operze Królewskiej (POK), z którą aktualnie realizuję jej przedsięwzięcia artystyczne.

Z zespołem POK występuję w spektaklach:

„Dziady widma” z tekstem II części Dziadów A. Mickiewicza z muzyką Widm St. Moniuszki w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta i  kierownictwem muzycznym Tadeusza Karolaka;

„Wesele Figara” w inscenizacji, scenografii i reżyserii  Ryszarda Peryta pod dyrekcją Dawida Runtza;

„Don Giovani” w inscenizacji, scenografii i reżyserii  Ryszarda Peryta pod dyrekcją Łukasza Borowicza;

– „Alexander i Apelles” Karola Kurpińskiego  w inscenizacji, scenografii i reżyserii  Ryszarda Peryta pod dyrekcją Zbigniewa Gracy w – operze tej kreuję postać tebańskiej księżniczki „ Pankasty”.

Podsumujmy

    • Moje ponad 20 letnie doświadczenie sceniczne obejmuje m.in. wykonanie:

– ponad 30 partii operowych, operetkowych i musicalowych z dzieł scenicznych przede wszystkim W. A. Mozarta, a także: Claudie Debussiego, Jacquesa Offenbacha, Jakopo  Periego, Piotra Czajkowskiego, Gaetano Donizettiego, Imre  Kalmana, Giuseppe Verdiego, Leoša Janáčka, Michela Montéclair, Carla Mari von Webera, Gioacchino Albertiniego, George Bizeta, Hanny Kulenty, Stanisława Moniuszki, Zygmunta Krauze, Johna Straussa, Franza Lehara, Emre Kalmana, Karola Kurpińskiego.

– szeregu kreacji scenicznych tworzonych pod nadzorem reżyserskim: w większości Ryszarda Peryta jak również: Laco Adamika, Romany Agnel, Kazimierza Dejmka, Marka  Weiss Grzesińskiego, Wojciecha Kępczyńskiego, Tomasza Koniny, Jorge Lavelliego, Janiny Niesiobskiej, Eweliny Pietrowiak, Jitki Stokalskiej, Andrzeja Strzeleckiego,

w ponad 250 spektaklach, na scenach krajowych i podczas tourne zagranicznych, ponad 50 razy partii: Fiordiligi, w „Cosi fan tutte,  18 razy Donny Anny w „Don Giovannim”,  16 razy Hrabiny Almaviva w „Weselu Figara”; a także po kilka razy: Tatiany w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego”;  Adiny w „Napóju miłosnym”, G. Donizetiego, Hrabiny Marica w operetce E. Kalmana; Jenufy; w operze L. Janacka; Nannetty w“Falstafie “ G.Verdiego; Klary w „Matce czarnoskrzydłych snów” Hanny Kulenty, Pauliny w „Polieuktucie” Zygmunta Krauze (za którą otrzymałam nagrodę Związku Krytyków Francuskich jako najlepszą kreację sezonu 2011/2012);

I wszystko przede mną.

 

Switch to light style Switch to dark style